اخترنا لكشارع الثقافةكتب خانة

الفصل الأول كاملًا .. مسرحية قبائل كاكاهونا للمبدع حسن خلف حسين

الفصل الأول

المشهد (١)

      خلفية المشهد عشة من الجريد وسعف النخيل أشبه بمنازل مجاهل أفريقيا تتوسط المسرح وقد أعدت للضيافة، من الداخل مقاعد من جذوع النخيل يقف أمامها حارسين أحدهما صبي والآخر عملاق بيد كل منهما قرن يستخدم نفير (بوق)، ملابس الجميع من فراء الحيوانات وأوراق الشجر حسب أهمية مكانته في القبيلة.

(تدخل زوما مهرولة قاعة الاجتماعات يتبعها أبوها كبير زعماء القبائل لاهثًا يقول في رجاء:

– يا بنتي يا حبيبة قلبي.. امتناعك عن الأكل تلات أيام لغاية دلوقتي مش حل أبدًا، أنا خايف عليكي وعلى شبابك (بلهجة إغراء) تعالي أدبح لك تيس فحل واخلِّي الحريم يِشووه ع الهادي و….

زوما     : (مقاطعة وبتحدي) بووي ما عايزة أي أكل، عايزة حبيب القلب وبس، عايزة (شاوا) اللي حَكَمت عليه بقطع لسانه لمَّا جالك يطلب يتجوزني.

زعيم القبائل : (في صرامة) طبعًا لأنه خالف وعمل جريمة وكسَّر عادتنا واتكلم أكتر معايا أنا الزعيم أكتر من أربع كلمات ودي جريمة عقوبتها قطع اللسان وانتي عارفة والقبيلة كلها عارفة وانتي الوحيدة في القبيلة اللي عندها حصانة ومن حقك المخالفة والرغي ولغاية دلوقتي قطعت ٢٧ لسان مافيش حد اعترض، هو الوحيد اللي هرب قبل تنفيذ الحكم، (يجز أسنانه)، يا ويله لو مسكته هاقطع له لسانه وعليها ودانه هدية.

زوما      : (تَتخيَّل وتصرخ) بوووي كفاية كفاية

الزعيم    : (يتودَّد) صدقيني يا زوما ده ولد طماع وغبي، يعني فيها إيه لو جِه يخطبك مني في ٣ كلمات وبس (تمثيل ويعد على أصابعه) يا زعيم جَوِّزني بنتك، أهو ٣ كلمات بس، إنما رغي وقعد يحكي معايا يطلع سبعين كلمة، ده غير الفواصل وعلامات التعجب والاستفهام، فيه زعيم في الدنيا عنده وقت للحكي والرغي؟!.

زوما     : (تتوسَّل) بووووي أتوسل إليك تِعفي عنه وتسامحه وتخلِّيه يتجوزني، أنا باعشقه يا بوووي (نحيب).

الزعيم    : (يهتز قليلًا ويُقبِل عليها) بلاش كلمة بحبه وباعشقه، بِتشُكِّني في قلبي لمَّا اتصور لحظة ياخدك راجل مني وتسيبي بوووكي، (لحظة صمت) مين يقول لي بوووي بعدك؟ إخواتك كلهم بينادوني (بو) وانتي الوحيدة بتطلع من بوقك بووي زي عسل الجبل، بقى عايزاني أفرَّط فيكي؟ طب مين غيرك يقول لي قصص قبل ما انام؟ ومين يِوَكِّلني الفراخ المشوية اللي عليها طماطم؟

(يتلعثم) يا بنتي أكلمك عن مشاعر بووكي لما يلاقي بنته بتتجوز وهتروح عشة تانية بعد ما كان  اتعوِّد يلاقيها مَرمِيَّة فوق أي حجر لا بتهش ولا بتنش، ساعتها تطلع مشاعره الجبارة اللي تهز الغابة وقت المطر، ساعتها يبكي معاه الحجر والشجر (تمثيل النحيب)

وبعدين الواد ده طمعان في زعامة القبيلة لا لا لا

زوما    : (بعصبية شديدة) ماشي يا (بَوّ)

الزعيم    : بلاش (بَوّ) دي حبيبتي

 زوما     : (ترد بطفولية) بَوّ.. بَوّ.

(تهرول منصرفة تُردِّد بعصبية (لإغاظته)، ومن خلفها الزعيم

الزعيم     : (بعناد طفولي) بَوّ لما يبَوبِوِك.

(صوت نفير متقطع ينبئ بوصول زعماء القبائل القادمين على حميرهم في ثيابٍ مختلفة؛ لحضور اجتماعٍ طارئ بعشة الاجتماعات المخصصة، يستقبلهم زعيم  القبائل المستاء لرؤية حارس العشة صبي صغير)

فيسأله : يا بني إيه اللي موَقَّفَك هنا؟

الصبي  : واقف مكان بوووي.

الزعيم  : (في عصبية) و ابوك قاعد جنب المَرَة يدعك صوابعها؟!

الصبي   : لا  قاعد في البيت لغاية ما لسانه المقطوع يِخِفّ ويبقى أخرس.

الزعيم    : إتقطع لسانه ليه يا أبو لسانين؟

(الصبي واضعًا يده عَلِي فمه وأخذ يرد بالإشارة حتى يأس الزعيم منه)

وصرخ الزعيم في الحارس الآخر: أُقَف لوحدك وفَتَّح عينيك

(يميل عليه سائلًا): هما قطعوا لسانه ليه؟

(أخد الحارس يشرح بالإشارة سبب قطع لسان زميله بحركات بهلوانية غير مفهومة)

مما اضطر الزعيم للمغادرة قائلًا: (بصوت مخنوق) شعب غبي.

 

المشهد (2)

 

       منظر بجوار عشة الاجتماعات عبارة عن جدول ماء حوله أشجار وارفة ونخيل.

    تتحرك زوما في مشيتها منفوخة الصدر أشبه بالمُصارِعات فاتحة رجليها، حتى تصل حافة جدول الماء الجالس أمامه (شاوا) حبيبها وظهره لها فتنقض عليه بغتة وتصرخ بقوة بِغِيَّة إخافته:

    زوما    : بوووووي

  (ينقلب شاوا على ظهره في رعب) وأخذ يصرخ قائلًا:  لا لا متقطعوش لساني هو اللي حيلتي، عايز اتكلم وقت ما انا عايز، سيبولي لساني.. و

 (زوما تقهقه.. أصابتها نوبة ضحك هيستيري.. وأخذت تهدئ من روعه وحاله وتقول: يا شاوا اثبت أنا زوما حبيبتك، ما تخافش حبيبي، إهدا إهدا يا روحي (تقهقه)  كخ كخ كووووخ، (نبرة سخرية) إهدا يا سبعي يا جملي يا سفينة الصحرا، كنت هتموت م الخوف.. يا خوفي لما نتتجوز، بَانِت وهتبقى جوازة معيزي كخ كخ كوووخ

شاوا     : (يلتقط أنفاسه صارخًا ) يا بت انتي هبلة؟

زوما    : (بعفوية) آه كخ كخ كووخ.

شاوا     : وإيه ضحكة الجدي دي (مقلدا) كخ كخ كووخ، (بجدية) ممكن ما تضحكيش كده تاني؟

زوما    : (ضاغطة على أسنانها) حاااضر، إسمع وركِّز عندي ليك موضوع، حكاية غريبة حصلت لي أما نزلت من عندك من فوق الجبل وسيبتك في كهف الهروب بتاعك لقيت مين قدامي؟

شاوا      : (ساخرًا) لقيتي أسد أكلك وارتحت منك.

زوما     : (ترد اعتبارها) فعلًا بووي عنده حق لما قال عليك ولد غبي كخ كخ كووووخ.

شاوا     : (يصرخ بحدة) زوما.

زوما     : خلاص خلاص يا سيد الناس، لقيت يا حبيبي بوووي على حصانه مستنيني، اترعبت وقلت لنفسي إنه عرف مكانك وهينفذ عليك الحكم؛ قطع اللسان وعليهم الودنين هدية، و..

شاوا    : (بخوف) كَمِّلي يا وِش الخير.

زوما   : (نظرة ثاقبة) مسامحاك يا شاوا، سألني بصوت عالي، اترعشت ووقف تفكيري، وبدأ يسأل خَرَجتي ليه م العشة وكنتي فين ومع مين؟ وبتعملي إيه و..؟

شاوا   : (نفخة نفاد الصبر) اختصري الرغي يا زوما بدل ما اقوم اقطعلك لسانك.

زوما  : (بسخرية) اللي زيك هو اللي يتقطع له لسانه وودانه إنما انت عارف (بفخر) إني عندي حَصَانة والباقي رعاع ( تخرج له لسانها)

شاوا : شكرًا يا بنت السفاح.. زوما يا أم الحَصَانة.

زوما : (تزمجر كالقرد) إلا بوووي، وسيبني اكَمِّل وكفاية رغي، لما توهت في كلام بووي ومعناه قلت بسرعة يا بووي عيب أنا كنت فوق عند الرب أَقدِّم له أكل وأَوصِّيه عليك وعلى القبيلة، ويعطينا الخير وبلاش اللي حوالينا و..

شاوا  : (تائه) يا بنت القرود (بلهفة) كَمِّلي كَمِّلي بوووكي قال إيه؟

زوما  : قال بسعادة، يعني الخير اللي احنا فيه ده بسببك يا حبيبتي؟ طول عمري أقول عليكي إنك وش الخير ومش ممكن أوافق تبعدي عني لحظة، يلَّا يا حياتي نطلع نشكر الرب مع بعض، وكده افتكرت كلام الكاهن العجوز اللي جبته يعلمك وهو بيكلمك عن الرب وكنت أقول عليه مجنون.

شاوا  : ( بيستعبط ) وعلي كده طلعتي معاه تشكري الرب؟

زوما  : كفاياك غباوة، بعد الزنقة دي قلتله ماينفعش خالص يا بوووي ممكن يِأذيك ويسخطك قرد، لازم أسأله الأول واتمنى يوافق، وطول الطريق للعشة أنا اللي راكبة الحصان وهو ماشي، وسألني شكل الرب إيه؟ طويل والَّا قصير؟ بيحب لحم الجدي ولا الخروف؟ طب لما بيزعل بيعمل إيه في اللي يزعَّله؟ أبعتله جوز حريم حلوين يِسلُّوه؟، لغاية ما راسي اتنفخت.

شاوا   : (يقهقه بهستيريا) فعلًا أعترف إني جنبك غبي وكمان بِدِيل قصير.

زوما   : (معترضة) لا يا حبيبي إنت اللي علمتني الحياة والحب والفضل ليك إنت والكاهن، بقيت إنسانة تانية خالص غير المِعيز اللي عايشة معاهم.

شاوا   : وانا كمان يا روحي الفضل في تعليمي أي حاجة علِّمتها لِك بووي؛ اللي اتعلِّم ورا الجبل مع الناس اللي هناك عندهم العلم وعارفين قيمة التعليم والإنسان عامة، يلَّا يا زوما الشمس بتغيب لازم أطلع الجبل اللي فيه سجني باختياري أحسن ما يتقطع لساني، ماتنسيش وانتي جاية تطلبي من بوووكي ربع خروف مشوي وتقولي ليه عشان الرب يرضى عنك لازم تِغذِّيه، واني كمان وافقت إنه يقابلني من بعيد في الضلمة ويغمَّض عينيه احتياطي، وأنا كمان هاعمل ساتر حجارة.

            (يتقدم شاوا ناحية زوما)

شاو   : (في حنان ونعومة) يلَّا انتي كمان هاتي حاجة كده عشان الرب يرضى عنك (زفرة شوق).

زوما : عيوني يا شاوا حبيبي بس لِف كده إدِّيني ضهرك يا روحي.

      (تتقدَّم نحوه وتركله ركلة قوية برجلها ثم تهرول ضاحكة كخ كخخ  كخخخ كووووخ).

شاوا يصرخ متألمًا: آه يا بنت القرود.

 

المشهد (3)

 

     داخل عشة الاجتماعات ويجلس فيها متراصين بحيث يراهم المشاهد جميعهم من صالة العرض.

كبير الزعماء : (نبرة وقار) هلا وغلا بيكم وفيكم السادة أصحاب المعالي زعماء القبائل المحترمين الطيبين، إنه لشرف كبير أن اشوفكم هون على أرض قبيلتي، أرض الكرم والنضال الذي صنعه أجدادي الأولين وهاهم يقدموني لكم زعيمًا جسورًا تهابه الأرانب في البرية، وإذا صرخ تحت شجرة تساقطت أوراقها الجافة فوق رأسه ولا يبالي.

      (بحماس والصوت يعلو): والويل كل الويل وكمان الويل لمن يتجرأ ويمس شعرة من غزالة شاردة في البراري الفسيح المترامي الأطراف، وهذا إنذار شديد اللهجة عنيف المعنى لسكان خلف الجبل الوِحشين خالص خالص، أتمنى تكون المشاوي عجبتكم وقد أشرفت بنفسي على الشوي بمنتهي الدقة لتنعمون، وشكرًا.

     (تصفيق حار) الكلمة الآن لزعيم القبيلة “كوكا”

الزعيم (كوكا): (يتنحنح ويمسح على بطنه) الزعماء الخالدين، أنا بالأصالة عن نفسي وبالنيابة عن قبيلتي جميعها أوجه الشكر الجزيل لزعيمنا “موكا” على الوليمة الفظيعة وأدعوه لتكرارها طول فترة إقامتنا وأن نعود محملين منها إلى قبائلنا منها المنتظرة بلهفة وبطونهم خاوية. وشكرًا.

                  (تصفيق بحرارة طويل)

الزعيم موكا: أشكر الزعيم كوكا على كلمته المؤثرة التي أثارت في النفوس الشجن وجعلت الحقائق جلية، وتدفعنا جميعًا نحو التخاذل واتخاذ مبدأ تطييب وجبر الخواطر.

               (يلمح ابنته زوما تشاور له)

   (والآن استراحة لتناول الطعام على أن نعود لهذا الاجتماع بعد الأكل اللذيذ).

   (يخرج كبير الزعماء يلتقي بابنته زوما أمام عشة الاجتماع)

الزعيم موكا :(منفعلًا) ينفع كده يا زوما تنادي عليَّ وأنا مجتمع مع الناس المهمة دي بندرس هموم الناس!!

 زوما : بوووي الرب وافق إنك تقابله عشان تشكره، جيت أقولك وأفَهِّمك شوية حاجات تخلِّي بالك منها قبل المقابلة، وكمان تخلِّي الحريم يجهزوا أكل كويس لإنه قال لي عايز فخدة مشوية، وانا هاكون معاك عشان خايفة عليك من غضبه.

كبير الزعماء: (بخوف) ماتسيبينيش لوحدي معاه بووكي مش متعود يقابل رب قبل كده.

زوما: (تهدِّئ من روعه) يا بوووي الرب قلبه طيب وحنين مش هيعمل لك حاجة، بس انت اسمع الكلام وما تعترضش وهو هَيروَّق عليك، أهم حاجة وشك في الأرض وما ترفعش راسك أبدًا عشان ما ينزلش عليك سخطه.

كبير الزعماء : ماشي، بس الأول أدخل لزعماء القبائل أقول لهم ياخدوا راحتهم هاتأخر عليهم وأوصيهم على قبيلتي لو جرالي حاجة.

    (في هذه اللحظة تتقدم زوما ناحية الحارس الواقف أمام عشة الاجتماعات) وتقول له..

 زوما : (في غلظة) إسمع يا بغل إنت من هنا ورايح تِبلَّغني كل حرف يتقال جوا هنا في اجتماع الزعماء حتى اللي بيقوله بوووي، الكلام ده بيني وبينك ولو حد عرف بيه إطمن، عيلتك كلها هتتكلم بالإشارة (مفهوم)؟

الحارس : (في رعب) مفهوم طبعًا يا بنت سيدنا الزعيم.

(يخرج زعيم القبائل لبنته زوما التي تسير أمامه بمشيتها الغريبة فاتحة ذراعيها نافخة صدرها، وتقول..

زوما: يلَّا يا بوووي أسرع شوية بدل ما الرب يطيِّن عيشتك ويسخطك فرخة مشوية براسين كخخخخخ.

إظــلام

تابعوا المزيد

مسرحية قبائل كاكاهونا - الروائي حسن خلف حسين

**********************

جدير بالذكر، أن مسرحية قبائل كاكاهونا صدرت مع مطلع العام الجاري 2022، وهي استكمال لمسيرة إبداعية تضمنت العديد من الأعمال المميزة للمبدع البورسعيدي حسن خلف حسين.

وتنفرد منصة بلاحدود بنشر النص الكامل لمسرحية قبائل كاكاهونا في حلقات مسلسلة.

يذكر، أن المبدع حسن خلف قد أهدى النسخة المطبوعة من مسرحية قبائل كاكاهونا، إلى روح صديقه الغالي الأستاذ محمد بندق، ووهي صادرة عن دار الوهيبي للنشر والتوزيع، ومن المقرر أن يتم تحويلها لعمل مسرحي في القريب.

 

اظهر المزيد

خاص - بلاحدود

منصة ثقافية إعلامية خدمية تهدف إلى إثراء المحتوى العربي على الانترنت، وذلك وفق ميثاق الشرف الصحفي والإعلامي، وما نشأنا عليه من أخلاقيات وقيم وما حثتنا عليه الديانات السماوية المختلفة..

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى